Conferinta Pro Velo 2014 la final

Ne-am intors de la Conferința Nationala Pro Velo, organizata de Clubul de Cicloturism “Napoca”, cu forte proaspete si cu o viziune mai bine conturata asupra cicloturismului, biciclismului urban si promovarii bicicletei. Au participat 16 asociatii si fundatii active in domeniul promovarii bicicletei ca mijloc de mobilitate urbana si de turism care si-au prezentat fiecare proiectele realizate si in derulare si care ne-au dat posibilitatea schimbului de experienta, de idei, dar ne-au trezit si dorinta de a initia si noi proiecte pentru cicloturismul din zona Iasului si promovarea bicicletei.

Am cunoscut oameni deosebiti, dedicati comunitatii in care traiesc si determinati sa faca o schimbare in mai bine.

FC Mures

Pentru cei interesati prezentam cateva din rezultatele si experienta unor asociatii care ne-au impresionat cu proiectele de promovare a ciclismului prin amenajarea de trasee cicloturistice si biciclism urban.

As. Cycling Romania – Mircea Crisbasanu

  • a organizat zeci de tururi in regiuni pitoresti din Romania
  • au amenajat 7 trasee cicloturistice in regiunea Ploiesti – Urlati in care au fost implicati tineri voluntari localnici si straini
  • au cercetat malul romanesc al Dunarii pe ruta Oravita – Calarasi – Tulcea (peste 1300 km, cu ajutorul a peste 50 de voluntari din Romania si Bulgaria

As. OPTAR, reprezentata de Marian Ivan, a prezentat 4 proiecte care se vor desfasura in patru directii diferite si anume:

  •   accesibilizarea spatiului public (adaptarea cladirilor civile si spatiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap)
  •   educatia rutiera in scoli
  •   plan de mobilitate urbana durabila care se va desfasura in opt orase din tara printre care si Iasul si in care vrem sa ne implicam pentru ca, in functie de cum se va proiecta acum, asa va fi transportul urban in urmatorii ani
  •   drumuri verzi – singurul proiect pentru realizarea unei infrastructuri pentru biciclete care respecta criteriile calitative impuse de experti

Asociatia TURA IN NATURA din Sibiu ne-a incantat cu prezentarea proiectului de marcare a 20 de kilometri de trasee cicloturistice in judetul Sibiu si proiectul „Sibiu – UnDA Verde pentru Biciclete” care isi propune organizarea de cursuri de legislatie rutiera pentru elevi, îmbunătăţirea calităţii vieţii în comunitate prin promovarea utilizării bicicletei, montarea de rasteluri in scoli, cursuri educative privind mersul pe bicicleta, etc.

Fundatia Comunitara Mures care militeaza pentru popularizarea ciclismului si lupta pentru conditii mai bune de circulatie (piste) pentru biciclistii din oras au amenajat prin proiectul Mures on Bike rasteluri creatie proprie.

tomas
harta

Clubul de Cicloturism „Napoca” (CCN) a impresionat audienta cu harta traseelor ciocloturistice din Romania, realizata de directorul executiv al acestei organizatii, Radu Mititean, care a necesitat numai din partea sa peste 1000 de ore de munca voluntara. Proiectul pentru Reteaua Natioala de Trasee Cicloturistice Marcate din Romania (RNTCMR), cuprinzand procedurile de desemnare, marcare si omologare a traseelor cicloturistice, standardele pentru cazari pro-biciclistice si pentru ghizii de cicloturism si ghidurile si hartile cicloturistice, a starnit de asemenea interesul participantilor.

Domnul Tomislav Panenic, manager de proiect la DANUBE COMPETENCE CENTER,  a prezentat participantilor un proiect pentru implementarea in Romania a magistralelor cicloturistice EuroVelo 6 si 13 , printre punctele principale aflandu-se definirea traseului, elaborarea de harti, dezvoltarea punctelor de cazare private, promovare (harti, brosuri, organizarea de targuri si conferinte etc) colaborarea cu tur-operatori si Ministerul Turismului si Ministerul de Transport. A adresat participantilor de a se implica, prin organizatiile din care fac parte,  in realizarea acestui proiect.

Printre organizatiile participante s-au mai numarat : Asociatia ProBikeAddiction Iasi, Asociatia Ecologica TURISM VERDE, Asociatia CLUB SPORTIV TIBISCUS din Timisoara, Adevaratii Velo Prieteni din Bucuresti, Asociatia BRASOVUL PEDALEAZA, Asociatia BATE SAUA SA PRICEAPA IAPA din Bucuresti, Asociatia VISUM pentru Educatie si Cultura din Brasov, reprezentanti ai Centrului Cultural pentru Promovarea si Conservarea Culturii Traditionale Ilfov si ai Agropensiunii (ciclo)turistice VALAHIA VERDE, Dambovita.

Am avut asadar un weekend prelungit, in care s-a discutat la foc continuu pe diverse teme ‘biciclistice’, colegii de la celelalte asociatii impartasindu-ne experienta lor, proiectele derulate sau planificate a fi lansate in perioada urmatoare si ne-am facut planuri pentru următoarea conferință care va avea loc in primăvara anului viitor.

Mulțumim organizatorilor pentru ca ne-au oferit posibilitatea de a participa la aceasta intalnire și ii felicitam pentru cadrul deosebit in care au ales sa se desfasoare conferința (Pensiunea Green Park). Si fiindcă am ajuns pana la Brasov, am testat și pistele de bicicleta, iar in drumul spre casa am aflat și cum e sa calatoresti cu bicicleta în tren !

20141115_072229
20141116_232251

text: Andreea Ignat si Iordana Leahu

foto: Imecs Hunor si Iordana Leahu

Comunicatul de presă comun dat la încheierea lucrărilor Conferinței Pro Velo:

Conferința PRO VELO XI la final:

DEZVOLTAREA BICICLISMULUI ÎN ROMÂNIA – O REALITATE PE CARE AUTORITĂȚILE LOCALE ȘI NAȚIONALE AR TREBUI SA O SPRIJINE

În perioada 14-16 noiembrie 2014 a avut loc la Brașov a 11-a conferința națională de cicloturism, biciclism urban și promovarea bicicletei – PRO VELO XI, organizată de Clubul de Cicloturism „Napoca” (CCN) sub egida Federației Bicicliștilor din România (FBR). Iașul a fost bine reprezentat la conferința de către asociațiile IasiBike și ProBikeAddiction.

Timp de 3 zile, au fost abordate teme complexe pentru identificarea de soluții și modele de bună practică, menite să transforme mersul pe bicicletă în România într-o experiență plăcută și firească.

În cadrul conferinței, ProBikeAddiction a prezentat Ghidul de trasee cicloturistice, singurul instrument de acest gen la îndemâna cicliștilor care doresc sa pedaleze în zona apropiata Iașului și Vasluiului. Ghidul de trasee poate fi descărcat gratuit de pe site-ul www.ProBikeAddiction.ro și cuprinde informații legate de traseu, dificultatea acestuia, precum și despre obiectivele turistice naturale sau culturale care pot fi întâlnite pe parcurs. “Inițiativa noastră a fost foarte bine primită la nivel național și considerăm că, împreună cu alte asociații de profil din tară, vom putea atrage atenția asupra cicloturismului ca modalitate de petrecere a timpului liber. De asemenea, intenționăm să ne implicăm în două proiecte de anvergură la nivel național – Rețeaua Națională de Trasee Cicloturistice Marcate din România (RNTCMR) și harta națională Ruta Velo”, a precizat Ioana Popa, președintele Asociației ProBikeAddiction Iași.

De asemenea, IasiBike a prezentat numeroasele evenimente organizate pentru promovarea biciclismului urban la care au participat în număr din ce în ce mai mare bicicliști de toate vârstele, începând cu cei mai mici dintre bicicliști. Au fost amintite evenimentele pentru promovarea cicloturismului și ciclismului recreativ organizate atât în județul Iași, cât și în țară prin ture cicloturistice la munte și la mare, culminând cu parcurgerea a peste 3000 km în turul României, în doar 30 de zile.

Si fiindcă amatorii de competiții pot trece cu ușurință în tabăra bicicliștilor ‘de oraș’, IasiBike a organizat anual cate 3 concursuri de mountainbike, atât în municipiul Iași, cât și în minunatele zone împădurite din împrejurimi, pentru adulți, dar și pentru copii, la ultimul concurs – Tur de Iași – participând peste 220 de concurenți.

„Privind spre viitor, IasiBike se va implica activ în toate proiectele pentru promovarea și susținerea biciclismului urban, în special a Planului de mobilitate urbană durabilă și va continua impulsionarea autorităților pentru realizarea de piste de bicicletă la standarde europene, oferind astfel condiții de deplasare în siguranță tuturor bicicliștilor, dar mai ales copiilor care ne privesc cu admirație când pedalăm în grup în traficul rutier urban.” a precizat Iordana Leahu, președintele Clubului de Cicloturism și Ecologie IașiBike.

La conferința națională Provelo au fost de asemenea discutate aspecte legate de procedurile de desemnare, marcare și omologare a traseelor cicloturistice (pentru care legislația întârzie de 15 ani, în ciuda promisiunilor autorităților), itinerarul concret al unor trasee cicloturistice naționale și regionale, compatibilizarea diverselor inițiative locale intre ele și integrarea cu proiectul de rețea națională RNTCMR și europeana EUROVELO (din care doua magistrale urmează sa străbată și România – EuroVelo 6 și EuroVelo 13), precum și în harta națională de trasee Rutavelo, standardele pentru cazări pro-biciclistice și pentru ghizii de cicloturism și ghidurile și hărțile cicloturistice.

Legislația rutiera ce vizează bicicliștii a fost de asemenea in atenția participanților Conferinței Naționale Provelo. Considerăm că in România este una dintre cele mai restrictive și desuete legislații de profil din Europa, un exemplu fiind interdicția in totalitate a circulației copiilor sub 14 ani pe biciclete pe drumurile publice – chiar și in cazul in care aceste cai de acces sunt necirculate sau copiii sunt însoțiți de adulți. Măsuri de revizuire a legislației alături de respectarea prevederilor Codului Rutier prin care este obligatorie desfășurarea săptămânal a unei ore de Educație Rutieră în școli, ar putea încuraja petrecerea timpului în familie, pe biciclete.

Infrastructura specifica pentru biciclete – atât cea de staționare, cat și cea de rulare reprezinta un alt punct nevralgic, standardele din România fiind foarte vechi și depășite. De aceea, ne asumăm rolul de a educa comunitățile din care facem parte în domeniul biciclistic, fie că ne adresăm copiilor, publicului larg sau autorităților locale. Biciclismul urban/utilitar este o componentă importantă a mobilității urbane și vom promova mersul cu bicicleta la școală și la serviciu, înființarea unor programe de bike sharing și inter-modularitatea – transportul bicicletelor în trenuri și alte mijloace de transport public.

Reprezentanții societății civile, ai organizațiilor partenere străine și ai instituțiilor publice au fost cu toții interesați în găsirea de soluții pentru alinierea ciclismului la standarde măcar apropiate de cele europene. Ne bucurăm că împreună am reușit să adoptăm mai multe rezoluții, apeluri și documente de poziție, ce vor fi prezentate public în perioada următoare și pe care le vom remite autorităților competente. Dezvoltarea ciclismului în România este o realitate pe care autoritățile locale și naționale vor trebui sa o sprijine.

La Conferința Națională Provelo au participat ONG-uri din Iași (ProBikeAddiction și IasiBike), București, Timișoara, Târgu-Mureș, Sibiu, Brașov, Ploieștiși Cluj-Napoca. Prezența străină a fost asigurata de Tomislav Panenic, oficial din partea Danube Competence Center, organizație ce susține cicloturismul în zona Dunării, malul romanesc al fluviului fiind cuprins în rețeaua cicloturistică europeană Eurovelo 6.

Următoarea Conferință Națională Provelo va avea loc în primul trimestru al anului 2015.

***

Conferința PRO VELO XI s-a putut desfășura și gratie cofinanțării din partea GIZ (Societatea Germană pentru Colaborare Internațională) prin DCC (Danube Competence Center, cu sediul la Belgrad, ce promovează și cooperarea cicloturistică regională în sud-estul Europei) și datorită sponsorizării din partea BIKE SPORT www.bikenet.ro, cărora le mulțumim pentru sprijinul acordat.