Schimbatorul fata este o „cuşcă” de metal ataşata tevii din mijloc care muta lantul de pe o foaie mai mica pe una mai mare sau invers.
Ar trebui să verificaţi, curăţaţi şi sa lubrefiati schimbatorul fata regulat pentru a vă asigura că acesta funcţionează. Ar trebui să vă verificaţi înainte de fiecare drum.
Cea mai uşoară cale de a verifica schimbatorul fata este cu roata din spate fara sa atinga pamantul
* În această poziţie se da la pedale şi se schimba pe intreaga gama de foi. Dacă schimbatorul fata este ajustat în mod corespunzător, lantul va trece de la o foaie la alta fara probleme , zgomote, sarituri de pe foaie.
Problemele cauzate de murdărie
Multe probleme sunt cauzate de simpla murdărie, pietriş sau insuficienta ungere. Chiar şi mici cantităţi de pământ şi pietriş poate cauza probleme, aşa că păstraţi-l curat şi uns.
Schimbatorul fata se curata intai cu o perie mai groasa pentru a indeparta grosul mizeriei, apoi cu o carpa sau o perie mai fina inmuiata in ulei care degreseaza ( as recomanda WD40). Se curata fiecare colt, mecanism in miscare .
Cand se unge schimbatorul fata se persista pe partile care pivoteaza ( misca schimbatorul in laterale). Cel mai bine este să folosiţi un spray lubrifiant conceput special pentru biciclete. In timpul pulverizarii se schimba vitezele la foi pentru ca lubrefierea sa fie facuta pe toata suprafata schimbatorului.
Problemele cauzate de cablu deteriorat sau tensiune incorectă
Daca un cablu este foarte evident deteriorat, acesta trebuie să fie schimbat. Mai bine să o facem acum, decât să-l „rupem” în timp ce suntem pe traseu. Din fericire cele mai multe probleme cu cablurile doar necesita ajustari minore.
Cele mai moderne biciclete au pe maneta de schimbator un surub folosit pentru ajustarea tensiunii din cablu.
Incepeti cu lantul pe foaia cea mai mare si pinionul cel mai mic
* Schimbati viteza la foaia mijlocie şi verificaţi pentru a vedea cat de aproape de peretele interior al schimbatorului este lantul.
* Cele două suprafeţe ar trebui să fie cât mai aproape (aprox. 0.5mm), fără a se atinge.
* Intoarceti surubul de reglare in sensul invers acelor de ceasornic pentru a muta cusca schimbatorului spre interior si in sensul acelor de ceasornic pentru a muta cusca spre exterior
Repoziţionarea schimbatorului faţă
Pentru a verifica poziţia schimbatorului fata :
* Puneti lantul pe foaia mare;
* Cusca, adica sectiuna curbata prin care trece lantul trebuie sa fie la max 2 -3 mm deasupra dintilor foii mari.
* Centrul custii trebuie sa fie perfect pe foaia mare ( la ochi).
Pentru a repoziţiona schimbatorul fata:
* Desfaceti surubul care tine schimbatorul de cadru;
* Miscati schimbatorul sus jos sau dreapta stanga pana indeplineste conditiile de mai sus;
* Odata corectata pozitia fata de foaia mare atentie sa strangeti bine surubul de strangere.
Suruburile de Low si High
Aceste suruburi limiteaza drumul parcurs de schimbator in sus sau in jos ( adica maximum la foaia mare si minim la foaia mica). Aceste mici suruburi sunt, de obicei pe partea superioara a schimbatorului.
Fiecare surub are rolul sau . „High” v-a limita drumul spre exterior al custii schimbatorului prevenind sarirea lantului de pe foaia mare, iar cel „Low” nu va lasa lantul sa intre in cadru sarind de pe foaia mica
High şi Low sunt notate cu L si H pe schimbatorul fata.
Primul pas este sa vedeti cat de departe schimbatorul intra in cadru. Ca sa vedeti asta trebuie sa puneti schimbatorul pe foaia cea mai mica si sa dati drumul la tensiunea din cablu desfacand surubul care tine cablul de schimbator. Astfel cusca este libera.
Apoi mutati lantul pe cea mai mica foaia si cel mai mic pinion. Actionati surubul „L” sau Low astfel incat sa fie 2 mm inaltime intre schimbator si foaie si sa fie perfect in centru. Strangeti din nou cablul.
Repetati pentru foaia mare.
Aceste reglari nu permit lantul sa sara de pe foi.
Mai jos gasiti instructiuni (in limba engleza) impreuna cu detalii video despre reglarea schimbatorului:
Autor: Shaka